INKLUZE VE VAŠÍ ŠKOLE

11.07.2018

Napsal Jan Konopásek

Teorie a pojmy inkluzivního vzdělávání jsou řadě odborníků a učitelů blízké osobně a profesionálně.  Zabudování tohoto přístupu do běžné základní školy je velmi přínosné, ale také složité. Učitelé jsou přetíženi a bývají zdrženliví při diskusích o podpůrných programech ve vzdělávání. Pomalu se však celospolečenský přístup k inkluzivnímu
vzdělávání proměňuje.

Pozitivní přístup školy a učitelů k tomuto tématu pomáhá dodat metodika - školní plány pro práci s dětmi se speciálními potřebami.

Učitelé mají k dispozici možnost účastnit se projektů spolupráce v rámci kolegiální podpory. Prostřednictvím odborníků mohou absolvovat školení nebo získat tipy na literaturu. Tyto aktivity posilují osobní kompetenci učitelů a školních kolektivů. Pro základní rozvahu o přístupu je užitečné rozmyslet oblasti popisované dole.

Zjištění výchozích podmínek

  •    Fyzické, duševní a senzorické schopnosti dětí ve třídě
  •    Problémy v chování

  •    Zdravotní problémy

  •    Rodinné problémy v důsledku vážných situací (nemoc, ztráta, nezaměstnanost, přemístění, rozvod, atd.) nebo dysfunkční rodiny

Přístup

  •    Žáci jsou oceňováni, účastní a dosahují výsledků
  •    Učitelé jsou vzdělaní využívají flexibilní přístup a rozmanitost

  •    Žáci se naučí přijímat rozmanitost a rozmanitost (pohlaví, postižení, chování,
       talent, náboženství, etnický původ, sociální status atd.)

  •    Rodiče / opatrovníci jsou informováni, spolupracují s učitelem

  •    Inkluzivní proces v celé škole je kontinuální

Průvodní aktivity

  •    Workshopy s učiteli, žáky i rodiči
  •    Workshopy pro talentované žáky

  •    Projekty pro učitele a žáky s rodiči

  •    Spolupráce a sdílení mezi zaměstnanci školy

  •    Účast všech žáků na akcích školy

Zvažte, jak ve vaší škole probíhá inkluzivní přístup ke vzdělávání ve vztahu k výše uvedeným oblastem. Neustálým procesem povzbuzování, přítomností a účasti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami společně s běžným kolektivem, bude zajištěn dynamický a inkluzivní proces.

O co by nám mělo jít především je připojení žáků se speciálními potřeby ve vzdělávání do síťové činnosti ve škle založené na principu: "můžete se učit a můžete se naučit".

Článek vznikl za podpory projektu "Centra kolegiální podpory - cesta k implementaci APIV", který je spolufinancován Evropskou unií.

© 2017 Městské gymnázium a Základní škola Jirkov by MaxaDesign
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky