INKLUZE VE VAŠÍ ŠKOLE
Napsal Jan Konopásek
Teorie a pojmy inkluzivního vzdělávání jsou řadě odborníků a učitelů blízké osobně a profesionálně. Zabudování tohoto přístupu do běžné základní školy je velmi přínosné, ale také složité. Učitelé jsou přetíženi a bývají zdrženliví při diskusích o podpůrných programech ve vzdělávání. Pomalu se však celospolečenský přístup k inkluzivnímu
vzdělávání proměňuje.
Pozitivní přístup školy a učitelů k tomuto tématu pomáhá dodat metodika - školní plány pro práci s dětmi se speciálními potřebami.
Učitelé mají k dispozici možnost účastnit se projektů spolupráce v rámci kolegiální podpory. Prostřednictvím odborníků mohou absolvovat školení nebo získat tipy na literaturu. Tyto aktivity posilují osobní kompetenci učitelů a školních kolektivů. Pro základní rozvahu o přístupu je užitečné rozmyslet oblasti popisované dole.
Zjištění výchozích podmínek
- Fyzické, duševní a senzorické schopnosti dětí ve třídě
Problémy v chování
Zdravotní problémy
Rodinné problémy v důsledku vážných situací (nemoc, ztráta, nezaměstnanost, přemístění, rozvod, atd.) nebo dysfunkční rodiny
Přístup
- Žáci jsou oceňováni, účastní a dosahují výsledků
Učitelé jsou vzdělaní využívají flexibilní přístup a rozmanitost
Žáci se naučí přijímat rozmanitost a rozmanitost (pohlaví, postižení, chování,
talent, náboženství, etnický původ, sociální status atd.)Rodiče / opatrovníci jsou informováni, spolupracují s učitelem
Inkluzivní proces v celé škole je kontinuální
Průvodní aktivity
- Workshopy s učiteli, žáky i rodiči
Workshopy pro talentované žáky
Projekty pro učitele a žáky s rodiči
Spolupráce a sdílení mezi zaměstnanci školy
Účast všech žáků na akcích školy
Zvažte, jak ve vaší škole probíhá inkluzivní přístup ke vzdělávání ve vztahu k výše uvedeným oblastem. Neustálým procesem povzbuzování, přítomností a účasti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami společně s běžným kolektivem, bude zajištěn dynamický a inkluzivní proces.
O co by nám mělo jít především je připojení žáků se speciálními potřeby ve vzdělávání do síťové činnosti ve škle založené na principu: "můžete se učit a můžete se naučit".
Článek vznikl za podpory projektu "Centra kolegiální podpory - cesta k implementaci APIV", který je spolufinancován Evropskou unií.